MINUN ÄMPÄRINI

On olemassa sanonta siitä yhdestä ämpäristä, jonka pohja löytyy jos on löytyäkseen. Minä löysin omani ja minun ämpärini täyttyi. En suinkaan kirjoita täällä siksi, että haluaisin kaataa sen sisältöä kenenkään päälle. Meillä jokaisella on oma ämpärimme ja jos kokemukseni ja ajatukseni auttavat keventämään yhtäkin niistä, olen onnistunut.


Se ämpäri, mistä minä nyt kirjoitan on täynnä kaikkea sitä surua, tuskaa, vihaa ja muita padottuja tunteita, joita läheisen alkoholismi on mukanaan tuonut. Se on niiden katteettomien lupausten, loputtomilta tuntuvien pettymysten sekä jatkuvien valheiden kaatopaikka. Paikka, jolle ei alkuun tunnu löytyvän pohjaa, mutta kun se löytyy, alkaa ämpäri täyttyä. "Pohja se on minunkin paskaämpärilläni" muistan sanoneeni eräänkin riidan päätteeksi. Silloin sen tajusin; minun ei tarvitse kasata itselleni enempää taakkaa kuin jaksan kantaa.


Minä kehoitan: katsokaa ämpäriinne. Kaatakaa siitä, jos siihen tulee tilaisuus. Älkää antako sen täyttyä tai jos se täyttyy, niin olkaa itsellenne armollisia. Kaikkea ei tarvitse eikä pidä sietää.

Kommentit